断面の世代

Period: Dec 11, 2009 – Mar 3, 2010
Venue: Yokohama Museum of Art

Period: Jul 10 – Sep 12, 2010
Venue: The National Museum of Art, Osaka

Photo by Ufer! Art Documentary


断面;

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① 切り口の面。切断面。
② 普段は隠されていて、ある視点から見た時に現れる姿・形。
③ 立体と平面との交わりの面。

[スーパー大辞林より]
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「団塊の世代」に対して私の世代(大雑把に1970年代生まれ)を「断面の世代」と勝手に名付ける。

横浜美術館での「GOTH –ゴス-」展[1]において、キュレーターの木村絵理子さんが説かれた、私たち世代の特徴「個への執着」。また団塊の世代以上の年齢の人々の興味の対象であったもろもろの事柄に対して、同じように興味を持つ私たち。自分たちがまだ生まれてもいない70年代以前の流行や事柄に共感を覚え、それらのリバイバルを大歓迎しているにも関わらず、同じものを目の前にして‘共感’しているその態度は、当時のそれとは大きな違いがあるのではないだろうか。
大きな塊になることによって、世の中を大きく動かし、後の世代にも影響を与えてきた世代に対して、私たちは個に執着し、どんな小さな差異にも丁寧にスポットライトを当てる(全てにピントを合わせた写真や緻密な描画が魅力の絵画、逆に極端に一点に焦点を合わせた作品も私たち世代の特徴のように思う)。
大きな塊の中の一点として自分の存在意義を見出し、その大きな塊の成した功績を自分のものとして感じるよりも、私たちは一つの存在としての機能の功績を重んじる。いくつもの存在を合わせ集団化することで大きな成果が得られるような場合でも、個の尊重と引き換えなくてはならない成果なのであれば、それをよしとしない。

全体の形態からは想像もつかないような一つの部品となるよりも、ペラペラな次元の存在だとしても、全ての要素を見て取れる断面でありたいと願う。

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[1]註:2007-08年に横浜美術館で開催されたグループ展「GOTH-ゴス-」には、内外より束芋と同世代の作家が出品した(束芋は《ギニョる》を出品)。出品作家に共通する要素として、自己の肉体、とりわけ病や死のイメージへの執着を挙げた。

danmen (noun)

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1. A cross-section. An exposed cut surface.
2. An otherwise hidden aspect revealed from some perspective.
3. A surface where one or more planes intersect a volume.

[from Sanseido Super Daijirin dictionary]
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Playing on Dankai no Sedai “Solidarity Generation”, a term for Japan’s postwar baby boomers who came of age during the student movement of the late-1960s, I coined the phrase Danmen no sedai “Crosscut Generation” for those of us born roughly in 1970s.
While Eriko Kimura, curator of the exhibition “Goth: Reality of the Deparred World” [1] held at the Yokohama Museum of Art (December 2007 – March 2008), characterized our generation as being “fixated on the individual”, we’re also interested in the same things that captivated our elders. We feel an affinity with the trends of the 1970s and times before we were even born; yet we “identify”with this and that revival, a stance that differs significantly from the first time around. But unlike that generation who banded together to “change the world” and greatly influenced those who followed, we tend to stick each to ourselves and magnify the smallest differences (hence our photos and paintings typically seem to exhibit either a total all-over clarity and hyper – detailing, or else conversely, precision pinpoint focus.)
Rather than “finding ourselves” within a larger body and regarding the achievements of that grater whole as our own, we value our own individual efforts and achievements. Even when joining together with other entities might attain greater results, we won’t do it at the price of forfeiting our precious individuality.

Rather than being one indiscernibie part of some comprehensive totality, we’d rather remain a single slice, however thin and two-demensional, with all elements in plain view.

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[1] The Yokohama “Goth” exhibition brought together artist of Tabaimo’s generation from Japan and abroad (Tabaimo contributed the work Ginyo-ru [guignoller]). Common thematic elements included the physical self, especially images of sickness and death.